HET JURYRAPPORT Houtrot van Rinske Hillen

In de eerste aflevering ‘Het juryrapport’ besprak ik Dubbelbloed van Etchica Voorn (klik hier als je het gemist hebt), vandaag is het de beurt aan Houtrot van Rinkse Hillen.

Houtrot - Rinske Hillen - Uitgever Querido - ISBN 9789021407722
Houtrot – Rinske Hillen – Uitgever Querido – ISBN 9789021407722

Het juryrapport is geen reguliere recensie, ik vertel minder over de inhoud en de opbouw van het boek en wat ik daar van vind (al zal ik dit in mijn besluit toelichten) maar richt mij voornamelijk op het juryrapport, wat staat daar in en ben ik het daar wel of niet mee eens en waarom.

Houtrot van Rinske Hillen won de ANV Debutantenprijs (beste debuut van 2017) en is inmiddels ook genomineerd voor de Bronzen uil!

Het verhaal op de achterkant

Natuurfilosoof Bram Wenksterman bewoont een pand aan de Amsterdamse Keizersgracht dat al generaties lang in zijn familie is. In de immense achtertuin liggen zijn voorouders begraven. De fundering moet dringend worden aangepakt en er zit niets anders op dan geld te vragen aan zijn rijke schoonvader. Dat ligt gevoelig, want Wenkstermans vrouw is pas opgenomen in een psychiatrische inrichting en de meningen zijn verdeeld: nam hij de juiste beslissing? Intussen organiseert zijn minnares een verrassingsfeest voor zijn vijfenvijftigste verjaardag. Als zijn dochter Amber voor die gelegenheid naar huis komt, ontdekt ze een voortwoekerend geheim. Het feest blijkt de aanzet tot een ongekend dramatische climax.

Houtrot is geïnspireerd op de waargebeurde geschiedenis van twee grachtenpanden. Het is een filosofische roman over schuld, verraad en familieloyaliteit. In de strak gecomponeerde plot ontrolt het verhaal zich in drie dagen tot een puinhoop.

De auteur

Rinske Hillen (1975) studeerde rechten in Utrecht en Cambridge en filosofie in Amsterdam. Houtrot is haar debuut.‘Houtrot’ ontving mooie reacties in de pers, en werd bekroond met de ANV Debutantenprijs voor het beste debuut van 2017. (bron)

Het juryrapport

Onder de oppervlakte woekert het nodige, in Houtrot van Rinske Hillen. Duistere familiegeheimen, schuldgevoelens, een onvervulde kinderwens, maar ook: schimmel in de fundering van het familiare erfgoed, een monumentaal pand aan de Keizersgracht. Het ligt eigenaar Bram Wenksterman als een steen op de maag. Geld voor renovatie is er niet, althans, niet zonder geheime kamers te openen. In wisselend perspectief komen we te weten wat het daglicht niet zou kunnen verdragen, of toch.. maar is het te laat? Het antwoord laat zich raden wanneer dochter Amber concludeert: ‘daarom helpt verzwijgen niet, je weet het allang’. Voorspelbaar wordt Houtrot niettemin nergens, al is het maar door talloze sprankelende observaties die getuigen van authentiek schrijfplezier: ‘Hij had vastgezeten als een ingelopen stuk kauwgom’, ‘Tegenwoordig heet iedereen depressief, vroeger haalde je een washandje over je gezicht.’

Houtrot is het even groteske als fijngevoelige drama over een man omringd door verdrietige vrouwen in een grachtenpand dat zich uiteindelijk tot het ware hoofdpersonage ontpopt.

Laat ik maar met de deur in huis vallen, ik heb Houtrot niet helemaal uitgelezen (ik ben bij pagina 202 gestopt). Sommige stukken lazen als een trein, ik vloog door de hoofdstukken heen maar als ik nadacht over de tekst en de inhoud van het verhaal, dan haperde ik en bleef vervolgens 2 dagen hangen in een hoofdstuk.

Voor mij leek het alsof het boek uit fragmenten was opgebouwd die naar elkaar toe geschreven waren en ik wéét dat dit aan mijn manier van lezen ligt, ik lees analytisch, ik lees een boek maar trek de tekst ook nog uit elkaar, ik analyseer de zinnen, ik ben op zoek naar de reden waarom de auteur dit mij vertelt, ik probeer in het hoofd van de auteur te kruipen en daar is dit debuut niet geschikt voor.

Gemakshalve splits ik het juryrapport weer op:

Onder de oppervlakte woekert het nodige, in Houtrot van Rinske Hillen. Duistere familiegeheimen, schuldgevoelens, een onvervulde kinderwens, maar ook: schimmel in de fundering van het familiare erfgoed, een monumentaal pand aan de Keizersgracht. Het ligt eigenaar Bram Wenksterman als een steen op de maag.

Het verhaal vond ik goed gevonden, de details van de fundering en van het huis zijn goed uitgewerkt door Hillen, je leest dat zij hier gedegen onderzoek naar heeft gedaan.

Geld voor renovatie is er niet, althans, niet zonder geheime kamers te openen. In wisselend perspectief komen we te weten wat het daglicht niet zou kunnen verdragen, of toch.. maar is het te laat? Het antwoord laat zich raden wanneer dochter Amber concludeert: ‘daarom helpt verzwijgen niet, je weet het allang’. Voorspelbaar wordt Houtrot niettemin nergens, al is het maar door talloze sprankelende observaties die getuigen van authentiek schrijfplezier: ‘Hij had vastgezeten als een ingelopen stuk kauwgom’, ‘Tegenwoordig heet iedereen depressief, vroeger haalde je een washandje over je gezicht.’ 

Hier ben ik het niet helemaal eens met de jury, ik vond sommige stukken wel voorspelbaar, voor mijn gevoel werd er iets teveel prijsgegeven (nogmaals, ik lees analytisch) en sommige details hadden van mij weggelaten mogen worden, op pagina 50 vroeg ik mij af wat dit toevoegde aan het verhaal, behalve dat de wenkbrauwen inderdaad verderop in het verhaal nog eens voorbijkomen, het leest als een los fragment.

Ze had alleen een dun hemdje aan, geen bh. Haar voeten raakten bijna het portret van grootvader. Zijn doorlopende wenkbrauwen, kenmerk van de Wenkstermannen. Anna moest een lachgolf onderdrukken bij deze heiligschennis.

Houtrot is het even groteske als fijngevoelige drama over een man omringd door verdrietige vrouwen in een grachtenpand dat zich uiteindelijk tot het ware hoofdpersonage ontpopt.

Hier ben ik het mee eens, tijdens het lezen merk je dat de personages er minder toe doen, het grachtenpand is de hoofdpersonage.

De andere genomineerden van de shortlist waren Patricia Jozef met Glorie en Arjen van Veelen met Aantekeningen over het verplaatsen van obelisken. Ik heb geen van deze twee boeken gelezen maar plaatste Aantekeningen over het verplaatsen van obelisken van Arjen van Veelen wel onlangs op mijn te lezen boeken lijst nadat ik de recensie van collega boekenblogger Jeanine las.


Slotconclusie

Ik vond het mooi hoe Hillen de onderliggende verhoudingen omschreef, ik kreeg een goed beeld van de personages, zowel van het verleden als van het heden en doordat het vertelperspectief wisselt loopt het verhaal als een trein. Ik vond het goed dat het perspectief niet elk hoofdstuk wisselde, soms duurde het een aantal hoofdstukken en daardoor bleef ik (in eerste instantie) doorlezen.

Ik ben het grotendeels eens met de jury, het feit dat ik Houtrot niet uit las heeft puur met mijzelf en mijn manier van lezen te maken en niet met Hillen, ik raad Houtrot dus wel aan, zeker als je geïnteresseerd bent in historische panden en mooie romans.

Voor nu was dit voorlopig het laatste boek in de rubriek Het juryrapport, ik wacht op de uitslag van een eerstvolgende literatuurprijs (de winnaar van de Biografieprijs wordt op 18 september bekendgemaakt).

Heb jij Houtrot al gelezen?

 

4 gedachten over “HET JURYRAPPORT Houtrot van Rinske Hillen”

  1. De reacties op dit boek lopen echt heel erg uiteen. Ik heb de titel wel in mijn lijst, maar sta niet te springen om het te lezen. Ondertussen heb ik ook wel gemerkt dat jury’s van literaire prijzen vaak een andere smaak hebben dan ik, dus ik ga liever af op oordelen van boekbloggers en twitteraars. Wel boeiend om die juryrapporten zo onder de loep te nemen!

    1. Thanks! Hier hetzelfde, het boek van de maand van DWDD vond ik meestal meh en hoewel dit boek echt niet slecht is, heb ik dit jaar mooiere debuten gelezen.

  2. Ik heb het boek niet gelezen, en weet ook niet of ik dat ga doen. De tekst op de achterflap vind ik eigenlijk helemaal niet zo uitnodigend, “een voortwoekerend geheim” en “ongekend dramatische climax” vind ik klinken alsof er te veel drama inzit en het wekt bij mij ook de idee dat de climax dan eerder tegen zal vallen… ( hoezo vooroordelen… )

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.