POËZIEWEEK – Hoe begin je met poëzie?

Allemaal leuk en aardig natuurlijk zo’n Najaarspoëzieweek op Sandra leest, maar hoe begin je met het lezen van poëzie?

Photo by Kaboompics

Kennismaken met poëzie

Mijn eerste gedichtenbundel las ik ongetwijfeld voor de literatuurlijst van de middelbare school, maar ik kan mij niet herinneren welke bundel dit was. Ik herinner mij wel waar ik mijn eerste gedichtenbundel kocht en welke het was: ‘De taal als blauw‘ van Boudewijn Büch en ik kocht het bij De Slegte in Amsterdam, het was lange tijd de enige gedichtenbundel in de boekenkast.

Hoe begin je met poëzie?

Jij leest waarschijnlijk al poëzie zonder dat jij dit weet, wellicht in een tijdschrift of bijvoorbeeld op straat, maar ook op Instagram. Er bestaan op Instagram veel accounts die mooie gedichten schrijven en delen en deze vind ik een goede opstap naar het lezen van literaire poëzie, je leert rijm te herkennen, de betekenis van de woorden, de volgorde, het wit en je leert te genieten van poëzie.

Ik deed vorige week een oproep op Instagram en vroeg mijn volgers daar accounts te noemen die gedichten delen, daar kwamen een hoop reacties op, klik op de naam om naar de desbetreffende account op Instagram te gaan:

Hoe lees ik een gedichtenbundel?

Ik zoek vooraf altijd informatie op over de bundel en de auteur, soms is dat makkelijk, op de achterzijde ‘Victorieverdriet‘ van Elfie Tromp staat bijvoorbeeld:

Na het verlies van een grote liefde, kijkt de ik in ‘Victorieverdriet’ uit over de smeulende resten na het slagveld.

Ik weet dus vooraf wat voor soort gedichten ik zal lezen in deze bundel (geen zoetsappige), ik vind het fijn om dit vooraf te weten.

Als ik een gedicht in een bundel voor de eerste keer lees dan zit ik aan de eetkamertafel met een potlood (of post-its en potlood indien het een bibliotheekboek is) in mijn hand en lees ik een gedicht, daarna herhaal ik dit en maak ik notities in de kantlijn, ik benadruk wat mij opvalt (cadans, rijm, wit gebruik, etc.) en lees het gedicht daarna diverse keren hardop voor en verleg hierbij steeds de klemtoon. Daarna loop ik met de bundel in mijn hand rond in de woonkamer terwijl ik het gedicht hardop voorlees.

Vind ik het gedicht mooi of pakkend, dan maak ik daar uiteraard een notitie van. Dit proces herhaal ik bij elk volgend gedicht en ik maak tussendoor veel notities. Ik lees een gedichtenbundel dus niet in één keer uit, over ‘Victorieverdriet’ heb ik een week of 5 gedaan, de bundel telt 59 pagina’s en zo’n 40 gedichten en elk gedicht heb ik minimaal 20 keer hardop voorgelezen.

Het grote verschil tussen romans lezen en poëzie lezen is voor mij de snelheid, voor poëzie moet je geduldig zijn en niet over één nacht ijs gaan, soms moet een gedicht even na sudderen, daarna kan ik pas oordelen of het gedicht bij mij past of niet, dat kan ik met één enkele keer lezen niet beoordelen. Vind ik een bepaalde gedichtenbundel te moeilijk, dan zoek ik een recensie op over deze bundel op internet en/of ik kijk wat iemand anders heeft gevonden in de bundel en probeer het zelf te ontdekken, mocht het daarna nog niet lukken, dan pas scheiden onze wegen.

Uiteraard leest niet iedereen op dezelfde manier poëzie, iedereen heeft zijn eigen routine, ik deel slechts de mijne.

Hoe lees jij poëzie?

6 gedachten over “POËZIEWEEK – Hoe begin je met poëzie?”

1. Een eer om hier tussen te staan. Dankjewel. Poëzie lees ik verder het meest op social media. Of als het bijvoorbeeld in een krant of tijdschrift staat. Ik bezit wel een paar poëzie bundels, maar koop eigenlijk nooit nieuwe.

1. Ik heb ook weinig nieuwe bundels in de kast staan, gelukkig is het over twee maanden Poëzieweek, dan krijg je bij aankoop van poëzie (€12,50) het Poëziegeschenk van Tom Lanoye 🙂

2. Dat engelengeduld heb ik niet… daarom dacht ik ook lang dat poëzie niets voor mij was en wilde ik het bewaren tot ik ouder zou zijn. Maar gelukkig zijn er ook gedichten die je in één of twee keer kunnen raken 😉