RECENSIE Gezien de feiten van Griet Op de Beeck

Griet Op de Beeck bij Boekhandel Stumpel (foto by Sandra leest)

De boekenweek ligt inmiddels achter ons, de hoogste tijd om een recensie van “Gezien de feiten” van Griet Op de Beeck te schrijven. Ik had het geluk om vorige week de auteur te ontmoeten tijdens een signeersessie en heel kort wat vragen te stellen. Zij nam ruim de tijd om te antwoorden, signeerde mijn boek en nadat ik een foto van haar had genomen stond ik weer buiten. Mijn eerste indruk van Op de Beeck: gepassioneerd verteller en een tikkeltje mysterieus.

Gezien de feiten gaat over Olivia, een vrouw voor wie opeens alles anders wordt. Een verhaal over de kracht van spijt hebben, de gretige wil om goed te leven, de warme wurggreep van families, de angst om ruimte in te nemen, de kilte van de wereld zoals we haar kennen en het wapen dat liefde kan zijn, als ze echt is tenminste.

Olivia (een zeventiger) heeft zojuist haar man Ludo verloren en het verhaal start op de uitvaart. Dochter Roos regelt alles, van koffie met een broodtafel tot aan het regelen van de gevoelens van Olivia. Roos heeft graag de touwtjes in handen en daarin lijkt zij op haar vader Ludo. Ludo hield niet van brandende kaarsen, hij werd zenuwachtig van het geflakker, dus kwam er nooit een brandende kaars in huis, Ludo deed aan Nordic walking,Olivia hobbelde mee, en oh wat voelde de dood van Ludo nu als een bevrijding voor Olivia, nu hoefde zij nooit meer met die malle stokken te lopen. Terwijl zij in haar woonkamer om zich heen kijlt registreerde ze alle details, nooit werd er iets veranderd tijdens hun huwelijk van maar liefst 49 jaar.

Nadat zij Tim ontmoet die wat huisraad komt ophalen voor het centrum waar hij voor werkt haalt hij haar over om 6 weken met hem mee te gaan naar een ver land waar zij haar oude beroep van schooljuf kan hervatten. Dochter Roos en schoonzoon Sander zijn hier tegen, werpen allerlei argumenten op maar Olivia is vastbesloten en vertrekt. Op haar nieuwe werkplek ontmoet zij al snel Daniel, een knappe man met prachtige handen. De zes weken vliegen voorbij, houdt hun ontluikende liefde stand?

Ik houd van boeken die met een quote beginnen en Op de Beeck gebruikte er maar liefst twee en vooral de tweede quote uit Ik wil nooit vergeven worden van Ted Hughes vond ik goed gevonden en zeer toepasselijk.

Op de Beeck heeft voor dit Boekenweekgeschenk het thema familie gekozen en de onderlinge verhoudingen (of juist het ontbreken hiervan). Ik vond het een leuk boek, de taal van de liefde tussen Olivia en Daniel vond ik een tikkeltje cliché maar ik heb mij verder geamuseerd tijdens het lezen. De verhaallijn vond ik goed en de andere personages hadden wat mij betreft nog iets meer kunnen worden uitgediept maar gezien het feit dat deze roman slechts 94 pagina’s heeft, is Op de Beeck wat mij betreft geslaagd met dit Boekenweekgeschenk.

Ik schrok eerlijk gezegd een beetje van die heftige 1 ster recensie door Arjen Peters in de Volkskrant en de reacties hierop op Twitter, mijns inziens heeft Op de Beeck dit niet verdiend. Daarbij vind ik het feit dat Op de Beeck het land niet benoemt waar Olivia naar vertrekt niet slordig of belachelijk maar juist mysterieus en een zeer goede zet, vertel je lezer nooit teveel, laat iets over aan de lezer lijkt het motto van Op de Beeck en als je “Kom hier dat ik u kus” hebt gelezen, dan begrijp je wellicht wat ik bedoel.

Een ieder die nog nooit iets van deze auteur heeft gelezen zal zeker door dit Boekenweekgeschenk geprikkeld worden om hier verandering in te brengen.

Heb jij afgelopen week geen Boekenweekgeschenk kunnen bemachtigen, niet getreurd, zaterdag verschijnt er -ter ere van mijn nieuwe website- een winactie waarbij jij onder andere een (nieuw en ongelezen!) Boekenweekgeschenk kunt winnen!

N.b.: Vanaf morgen -vrijdag 23 maart- stap ik over op mijn eigen domein: https://sandraleest.nl  Morgen kun je hier meer over lezen!

Foto 20-03-18 12 07 43
Gezien de feiten – Griet Op de Beeck boekenweekgeschenk 2018