Waarom ik boeken weggeef

Hoi! Zoals je wellicht gemerkt heb is de laatste blogpost alweer van twee weken geleden. Ik heb de afgelopen twee weken vakantie gevierd in eigen land en behalve dat ik genoten heb -want oh wat is Nederland toch mooi- heb ik ook inspiratie opgedaan voor mijn boekenblog, stay tuned!

Free photo via pexels.com

Ik mag dan een boekblogger zijn, een échte boekenverzamelaar ben ik nooit geweest, ik zeg altijd ‘ik spaar geen boeken’. Enerzijds heeft het te maken met het feit dat ik maar een kleine boekenkast heb met 3 planken, anderzijds wil ik niet elk boek dat ik lees zelf houden.

Tijdens het lezen maak ik veel (heel veel) aantekeningen van het boek en dat is vaak al voldoende, als ik een boek wil herlezen of mijn geheugen wil opfrissen, dan heb ik voldoende aan mijn aantekeningen. Sommige boeken houd ik omdat ik deze verzamel (Boudewijn Büch en Adriaan van Dis), omdat ik het boek van een speciaal iemand heb ontvangen of omdat ik een boek later denk te herlezen.

Ik geef boeken redelijk makkelijk weg, of ik ze nu zelf koop voor €20,00 of bij de kringloopwinkel voor €1,00, ik hecht mij niet snel aan een boek en als ik ze weggeef dan doe ik dit met een doel: ik wil dat meer mensen genieten van het boek. Daarnaast kan niet iedereen zich het kopen van een boek (of zelfs een abonnement bij de bibliotheek) veroorloven, reden des te meer om met boeken te strooien, boeken moeten gelezen worden!

Ik heb ook weleens een boek in een minibibliotheek achtergelaten, maar om de één of andere reden geeft dat geen goed gevoel, ik laat liever een boek achter bij een bushalte of een treinstation met daarin een leuk kaartje.

Geef jij weleens boeken weg?

* op instagram strooit iemand met boeken, deze account heeft mij geinspireerd om hetzelfde te doen.

8 gedachten over “Waarom ik boeken weggeef”

1. Ik heb een poos meegedaan met Bookcrossing.com. Dan kun je zien wie je “rondgestrooide” boek allemaal lezen en wat ze ervan vonden. Dat is al even verwaterd. Nu geef ik met enige regelmaat boeken aan een hulporganisatie voor kinderen hier in de streek, die een paar maal per jaar boekenmarkten houdt waar ze voor 1 euro verkocht worden. Of ik breng ze naar mijn favoriete boekwinkel/antiquariaat in Sas van Gent. Als hij er een een verkoopt, krijg ik een deel van de verkoopprijs als tegoed voor het kopen van nieuwe boeken bij hem. Niet helemaal weggeven dus, maar zo heeft hij er ook profijt van.

1. Bookcrossing klinkt leuk! Leuk om te lezen dat jij ook boeken weggeeft en wat een goed doel @ een hulporganisatie, ik ga eens kijken of hier ook zoiets in de buurt zit.

2. Goed uitgangspunt: boeken verdienen het echt om door zoveel mogelijk mensen gelezen te worden 🙂 Ik lees vooral veel van de bieb, kies de boeken die ik koop tegenwoordig heel bewust en heb gelukkig een heerlijk grote boekenkast. Toch heb ik ook al heel veel boeken weggegeven, meestal aan de kringloop, maar ook in de trein, aan vrienden of in een minibiebje. Maar eerlijk gezegd zijn dat meestal boeken die ik zelf niet wil houden, vind jouw reden mooier!

3. Ik heb wel eens boeken weggeven voor een geldinzameling bij een mooie kerk hier, en wel eens wat naar de winkel van Terres des Hommes gebracht, als iemand er dan nog iets voor wil geven, komt het goed terecht. Maar inderdaad waren het boeken die ik zelf niet zou herlezen, daar had ik op geschift. Nu zijn mijn boekenkasten wederom bijna vol, dus als er wat in komt, moet er iets uit en ik vind ‘de boekenstrooier’ wel een mooi initiatief.

4. Ik geef bijna al mijn gelezen boeken weg, aan vrienden om er dan samen nog even over te sparren. Soms geef ik boeken weg aan iemand die zelf geen boeken kan betalen. Ook stop ik boeken in de leestas die dan weer worden gelezen door vrienden die de leestas ook weer doorgeven. Ik hecht geen waarde aan boeken, wel aan mijn Konsalik verzameling inmiddels 75 boeken.

1. Wat een leuk idee zo’n leestas Jeanette! Jemig zijn er al zoveel boeken uitgegeven van Konsalik?! Ik heb ooit stapel Konsalik’s mogen lenen van een collega, leest heerlijk weg.