RECENSIE – Regieaanwijzingen voor de liefde van Franca Treur

Vanaf 2017 verscheen er een wekelijkse feuilleton van Franca Treur in ‘Letter & Geest’ van dagblad Trouw.

De feuilletons zijn nu gebundeld onder de titel ‘Regieaanwijzingen voor de liefde’ en gepresenteerd als een roman, de illustraties in het boek zijn -net als bij het eerdere werk van Franca Treur – van Olivia Ettema.

Franca Treur schreef o.a. drie romans, ‘Dorsvloer vol confetti’, ‘De woongroep’ en ‘Hoor nu mijn stem’ en daarnaast verschenen er twee bundels met korte verhalen: ‘X&Y en Slapend rijk (eerder verschenen in het NRC en NRC Next).

Regieaanwijzingen voor de liefde
In de roman ‘Regieaanwijzingen voor de liefde’ maken we kennis met het stel Loek en Hanna. Hanna is scenarist, Loek heeft zijn baan opgezegd om een carrièreswitch te maken, hij stort zich -tezamen met Hanna- volledig op het schrijven van een scenario voor een speelfilm. Reinout, een bevriende regisseur, maakt kans op een fonds en wil zijn naam vestigen met deze film.

Loek probeert standvastig te zijn maar zodra hij een goede baan krijgt aangeboden gooit hij zijn principe om nooit meer een loonslaaf te worden overboord maar blijft zich en passant nog steeds met het scenario bemoeien.

Violet, een oud-collega van Loek, gaat lunchen met Loek en wacht al bijna vijfentwintig minuten op hem (pagina 23):

Vroeger was hij helemaal niet zo, maar met zijn keuze voor de kunsten permitteert hij zich nu ook de verstrooidheid van iemand met een volle geest. Meneer heeft zijn gedachten bij belangrijkere zaken elders.

Wanneer Loek en Hanna het scenario met Reinout doornemen (pagina 55):

Ik hoop dat je aantekeningen hebt gemaakt, zegt Reinout tegen Hanna. We hebben nuttige dingen besproken, al zeg ik het zelf. Dat scenario wordt nog eens wat.

En nu zou ik wel een koud biertje lusten.

En dat biertje moet ik zeker halen? zegt Hanna gepikeerd.

Nou, als je het aanbiedt, zegt Reinout.

Toevallig niet, zegt Hanna. En toevallig ben ik ook je secretaresse niet. We leven in de 21ste eeuw, mijnheer de regisseur.

Hanna bezoekt haar goede vriendin Lot die naar Keulen verhuisd is, haar man Leo smeert uitvoerig zijn handen in met een verzorgende lotion nadat hij zijn handen heeft gewassen (pagina 156):

Ze wil een mannelijke man, concludeert Hanna. Een smakkende carnivoor met handen die druipen van het vet. Vroeger hield ze juist van zijn bandplooibroeken en overhemden met vastgeknoopte kraagjes. Maar smaak kan met verhuizen verschuiven.

De hulpbehoevende zieke buurman van Loek en Hanna vraagt Hanna boodschappen voor hem mee te nemen en van het één komt het ander, hij doet regelmatig een beroep op haar. Haar schoonmoeder stuurt Hanna vanaf haar vakantieadres in Genève een email en vertelt haar dat ze momenteel een boek leest over Willem Holleeder met het verzoek om haar een rondleiding te geven door ‘het Amsterdam van Holleeder’ aangezien Loek het vast te druk heeft met zijn geweldige nieuwe baan. Het lijkt alsof anderen het werk van Hanna, het schrijven van scenario’s niet serieus nemen?

‘Regieaanwijzingen voor de liefde’ blinkt uit in de korte dialogen en het beperkt aantal personages naast Loek, Hanna en Reinout. Doordat het perspectief regelmatig wisselt en het heden en verleden vermengd worden blijft de vaart in het verhaal, verder komen alle (herkenbare) pijnpunten uit een relatie aan bod. Dacht ik bij aanvang nog aan een feuilleton, concludeerde ik nadat ik ‘Regieaanwijzingen voor de liefde’ uit had dat het inderdaad leest als een roman, een goede roman zelfs.

 


Regieaanwijzingen voor de liefde – Franca Treur – Uitgever Prometheus –
208 pagina’s – ISBN  978 90 446 40441 – ebook ontvangen van uitgever 

Gebruikte bronnen: Trouw, Wikipedia

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: